Kenelle valmennukset on tarkoitettu?

Teksti: Päivi Lohikoski

Valmennukset on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat kehittyä polkujuoksussa tai maastopyöräilyssä paremmaksi. Erityisesti se sopii kiireisessä ja liikkuvassa elämänvaiheessa eläville henkilöille, joiden on vaikeaa löytää aikaa harjoitteluun. Se sopii myös motivaation kadottaneille ja heille, joilla harjoittelu junnaa paikallaan.

Valmennuksessa saat treeniohjelmien lisäksi ohjeita ja neuvoja myös juoksutekniikoihin ja maastopyöräilyssä ajotekniikoihin. Valmennukseen kuuluu myös kuntopiiriohjeita, lihashuoltoa ja liikkuvuusharjoitteita sekä täsmäohjeet Pyhä Tunturimaratonille ja Ylläs-Levi MTB -tapahtumaan.

Mikä tärkeintä, valmentajat ovat sitoutuneet vastaamaan kysymyksiin keskustelupalstalla, joten valmennettavien on mahdollista saada pientä räätälöintiä ja vinkkejä erilaisiin tapoihin toteuttaa ohjelmia.

Maastopyöräilyssä perus-ajotaitojen kartuttaminen ei tapahdu ihan hetkessä, joten suosittelemme muutaman vuoden ajokokemusta, jotta suoriutuminen vaativista Ylläs-Levin maastoista olisi mahdollista.

Polkujuoksussa asfalttilenkkeilykokemus riittää, ei tarvitse olla pitkää juoksutaustaa eikä tapahtuma-  ja kilpailutaustaa. Toisaalta, jos haluat ylittää itsesi ja tähdätä kärkipaikoille tapahtumassa, on sekin mahdollista tässä valmennuksessa. Onhan meillä NUTS Housessa valmentajina alan huiput: Maija ja Jani Oravamäki, Riikka Tulppo ja maastopyöräilyssä Kusti Kittilä ja Antti Kuitto.

 

Mitä valmennus sisältää?

NUTS House verkkovalmennuksissa aloittaa kaksi ryhmää: MTB Team ja Trailrunning Team. Molempiin sisältyy:

  • Treeniohjelmat erilaisille taustoille ja erilaisiin tavoitteisiin
  • Kuntopiiri- ja kehonhuolto-ohjeet videoina
  • Kestävyysharjoittelun ABC -luennot videoina ja vinkkejä harjoitteluun
  • Keskustelupalsta ajatusten ja kokemusten vaihtoon
  • Valmentajat vastaavat kysymyksiin keskustelupalstalla
  • Varuste- ja välinetietoa (pyöräilyssä pyörän huoltoa ja speksausta)
  • Ajotekniikat ja polkujuoksussa juoksutekniikat videoina
  • VIP-illat Pyhällä ja Levillä ennen tapahtumaa ruokailuineen ja Q&A-sessioineen

Kuinka paljon on tarkoitus harjoitella?

Polkujuoksu:

Aloittelijalla on harjoittelukertoja keveillä viikoilla 4-5/viikko, keskiraskailla viisi ohjelmoitua treeniä, kovalla viikolla 5-6 harjoitusta oman valinnan mukaan.

Edistyneellä on kevyellä viikolla 6-7 ohjelmoitua treeniä, keskikovalla 6 ja kovalla 8 ohjelmoitua treeniä.

Nyt talvella tuntimäärä on polkujuoksussa aloittelijalla kevyellä viikolla 5-6 tuntia, keskiraskaalla 7-8 ja kovalla 9-11. Edistyneellä on noin tunti enemmän/viikko.

MTB

Kovemmassa ohjelmassa on 5-7 treeniä, helpommassa 4-6 treeniä viikossa, riippuen viikon teemasta.

Osa harjoittelusta on kuntopiiriä, koordinaatiota ja liikkuvuusharjoitteita, joita voi tehdä kotona vaikkapa telkkaria katsellessa. Päivi on testausmielessä tehnyt MTB -valmennusten Köpin kuntopiiriä ja katsellut ohjevideoita Priimasta kännykällä. Kotikuntopiiri on kätevä, kun ei ole aikaa lähteä salille.

Ruokailuun ja energiansaantiin voi kysellä neuvoja ja vinkkejä keskustelupalstalla. Usein jo säännöllinen liikkuminen ja urheilutavoite lisää motivaatiota myös ruokailujen järkeistämisessä.

Mitä tästä valmennuksesta saa?

Tässä valmennuksessa saat itsellesi sopivan treeniohjelman, neuvoja ja ryhmän tuen. Saat uusia kavereita eri puolelta Suomea, uusia kokemuksia Suomen haastavimmilla reiteillä ja taatusti onnistumisen elämyksiä.  Osallistujia otetaan max.20 hlöä pilottiin ja valmentajia on polkujuoksussa kolme ja Päivi emäntänä. Maastopyöräilyssä valmentajia on kaksi ja Päivi emäntänä. Päivi on MTB -tiimissä mukana Ylläs-Levillä.

Missä valmennus tapahtuu?

Valmennussisällöt on rakennettu Priimaan, joka on uusi joustava ja selkeä verkko-oppimistyökalu. Priima toimii kätevästi myös mobiilisti. Valmentajat järjestävät myös leirejä ja yhteislenkkejä valmennuksen aikana ja näistä tiedotetaan erikseen.

Milloin valmennus alkaa?

Valmennukset alkavat Vuokatin Kick off -leiriltä ja valmennettavat lisätään Priimaan maanantaina 11.2. ohjeiden kera.

Valmennukseen voi liittyä mukaan myös kevään aikana, jos on vapaita paikkoja.

Milloin valmennus päättyy?

Valmennukset kestävät 15.8. saakka. Valmennuksessa on varattu aikaa jälkikeskusteluihin ja spekulaatioihin kokemuksesta, eli miten kaikki lopulta meni. Pyhä Tunturimaraton järjestetään 9.-11.8.2019 ja Ylläs-Levi MTB 27.7.2019.

Paljonko lysti maksaa?

Hinta on 95€/kk sis.alv.

Miten valmennuksiin ilmoittaudutaan?

Täältä